115. Ngontang helm mask / Masque-heaume Ngontang

Masque Fang 3 tetes-Duponcheel-34cm-PL3000-OK.jpg
Masque Fang 3 tetes-Duponcheel-34cm-PL3000-OK.jpg

115. Ngontang helm mask / Masque-heaume Ngontang

7,000.00

The bearer of the three face Ngontang mask would perform diurnal dances on the village square for family celebrations. During the dance the bearer become possessed by a spirit. The mask symbolises a spirit that comes from the realm of the dead, from beyond the sea in the country of the white men (hence its name meaning “the white man’s young woman”). The three faces represent the clairvoyance of the spirit depicted. Ngontang masks seems to have replaced Ngil masks after they were banned by French colonial authorities.

This mask was collected in 1967 by the Belgian merchant Christian Duponchel in Gabon. This merchant lead several expeditions in Gabon during the 1960s. Among other things, he contributed to the constitution of the Tervuren Royal Museum of Central Africa and was a member of he acquisition board of the Smithsonian Institution of Washington.

Clear wood with very light patina.

Fang, Gabon

Early 20th century

Dimension: 34 cm (13.4 in)

Reference: The mysterious world of Paul Rabut,Charles Derby, Tribal Art Magazine, 2003. Provenance:

Private Belgian collection, Antwerp.

Former Jan Kusters collection, Netherlands.

Former Chris Wild collection, USA.

Former Paul & Peggy Rabut collection (illustrated in Tribal Art Magazine, 2003). Collected in Gabon by Christian Duponchel, 1967.

Item location :

Antwerp, Belgium

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Le porteur du masque à trois têtes Ngontang, lors de rites diurnes, danse dans la cour du village pour des fêtes familiales. Au moment de la danse, le porteur est possédé par un esprit. Le masque représente l’esprit venu du monde des défunts, d’au delà de la mer et du pays des Blancs (d’où son nom qui signifie «la jeune fille de l’homme blanc»). La multiplication des visages correspond au don de clairvoyance de l’esprit représenté. Les masques Ngontang semblent avoir remplacé les masques Ngil après leur interdiction par l’administration coloniale française.

Ce Masque fut collecté par le marchand belge Christian Duponcheel au Gabon en 1967. Ce dernier a réalisé plusieurs expéditions au Gabon dans les années 1960. Il a notamment contribué à la constitution des collections du Musée royal de l’Afrique centrale de Tervuren et a été membre du comité d’acquisition de la Smithsonian Institution de Washington.

Bois blanc à patine très claire.

Fang, Gabon

Début XXème siècle

Dimension : 34 cm

Publication : «The Mysterious World of Paul Rabut», Charles Derby. Tribal Art Magazine. 2003 Provenance :

- Collection belge, Anvers.
- Ancienne Collection Jan Kusters, Pays-Bas.
- Ancienne Collection Chris Wild, États-Unis.
- Ancienne Collection Paul & Peggy Rabut (illustré dans Tribal Art Magazine - 2003). - Collecté au Gabon par Christian Duponcheel en 1967.

Localisation :

Anvers, Belgique

7000-9000$

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